Arie Janssen
A B C D E F H I J L M N O P R S T V W

Arie W. Janssen (1937-2021) was een Nederlandse malacoloog, oftewel een kenner van weekdieren. Hij was expert op het gebied van fossiele schelpen. Zijn belangrijkste publicatie was misschien wel het standaardwerk ‘Mollusken uit het Mioceen van Winterswijk - Miste’ waarin 500 soorten Miocene weekdieren worden beschreven. Janssen werkte 28 jaar als conservator van de collectie weekdieren in het Rijksmuseum van Geologie en Mineralogie in Leiden (voorloper van Naturalis) en bleef ook na zijn pensioen zeer actief. Hij breidde de collectie Europese fossiele schelpen enorm uit door eigen verzamelactiviteiten met de Werkgroep voor Tertiaire en Kwartaire Geologie (WTKG) naar onder andere België en Frankrijk en ook door het verwerven van privécollecties. Janssen verzamelde niet alleen, hij determineerde zijn vondsten ook, en bracht ze onder in de collectie. Ongeveer 200.000 zelf verzamelde en als schenking ontvangen monsters van fossiele schelpen dragen zijn stempel en bevinden zich nu in de collectie van Naturalis.

Alternative form voor Arie Janssen : collector|aw_janssen.

portret Janssen Arie 1987 Saffré - le Bois Gouët.jpg